|
Výpočtová analýza napjatosti turbinové lopatky
Klement, Jan ; Žatko, Miroslav (oponent) ; Malenovský, Eduard (vedoucí práce)
Tato diplomová práce navazuje na práci Ing. Damborského a zabývá se deformačně napěťovou a dynamickou analýzou rotorové lopatky, která je součástí poslední řady nízkotlakého stupně parní turbiny. V první části je vypočteno zbytkové napětí po tepelném zpracování lopatky metodou konečných prvků. Dále je provedena modální analýza pro lopatku bez zbytkových napětí i pro lopatku ovlivněnou tepelným zpracováním a porovnání výsledků těchto variant. Cílem práce je posoudit, zda tepelné zpracování ovlivňuje napjatost v místě vzniku trhliny. Problém byl řešen výpočtovým modelováním v klasickém prostředí programu Ansys 11.0.
|
|
Modální analýza turbínového kola pro letecký motor
Drahý, Jan ; Nehybka, Jindřich (oponent) ; Malenovský, Eduard (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá modální analýzou turbínového kola leteckého motoru. První část se zabývá modální analýzou výpočtového modelu turbínového kola a izolované lopatky s využitím cyklické symetrie v programovém prostředí ANSYS. Tato část práce si stanovuje za cíl určení závislosti vlastních frekvencí na provozních parametrech motoru. Druhá část práce řeší úlohy experimentálním modelováním. Výsledky získané experimentálním modelováním jsou srovnávány s výsledky výpočtového modelování. Cílem práce je vytvoření Campbellova diagramu a stanovení intervalu kritických otáček turbínového kola.
|
|
Výpočtová a experimentální analýza napjatosti turbinové lopatky
Damborský, Petr ; Jaroslav, Kovařík (oponent) ; Malenovský, Eduard (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá dynamickou analýzou rotorové lopatky, která je součástí poslední řady nízkotlakého stupně parní turbiny. V první části je provedeno výpočtové modelování kmitání lopatky metodu konečných prvků (ANSYS). Vynucené kmitání je řešeno pomocí transientní analýzy. Úkolem je získání průběhu hodnot hlavních napětí a jejich směrů v závislosti na zvyšujícím se zatížení lopatky v místě iniciace trhliny. To je zjištěno únavovými zkouškami. Druhou částí je experimentální modelování, ve kterém je provedena modální analýza, nezbytná k určení vlastních čísel. Dále je experimentálně modelováno kmitání lopatky se stejnými okrajovými i počátečními podmínkami jako u výpočtového modelování. Úkolem je opět získání průběhů hlavních napětí a jejich směrů ve zvoleném místě. Cílem práce je porovnání výsledků výpočtového a experimentálního modelování a posouzení zda při zatěžování dochází ke geometrickým nelinearitám, které se mohou projevovat např. nelineárním rozkmitáváním konce lopatky.
|
| |
| |
|
Experimental analysis of bladed wheel modelwith tie-boss couplings – steady and rotational states
Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Šnábl, Pavel ; Cibulka, Jan
Experimental modal analysis of the proposed model of bladed wheel with tie-boss couplings was performed for validation of the numerical FE model. The pre-stresses in contacts were set and evaluated indirectly by the magnetic torque sensor. Then dynamical tests of bladed wheel under revolutions were performed. Theelectromagnetic synchronized pulses were used for excitation of forced vibration of the wheel. The Campbell diagram of the wheel with prestressed contacts was created from the measurement under revolutions. From the attenuation of resonant vibration of the wheel the dampingwas evaluated.
|
|
EXPERIMENTAL ANALYSIS OF BLADED WHEEL MODEL WITH TIE-BOSS COUPLINGS – STEADY AND ROTATIONAL STATES
Pešek, Luděk ; Bula, Vítězslav ; Šnábl, Pavel ; Cibulka, Jan
Experimental modal analysis of the proposed model of bladed wheel with tie-boss couplings was performed for validation of thenumerical FE model. The pre-stresses in contacts were set and evaluated indirectly by the magnetic torque sensor. Then dynamical tests of bladed wheel under revolutions were performed. The\nelectromagnetic synchronized pulses were used for excitation of forced vibration of the wheel. The Campbell diagram of the wheel with prestressedcontacts was created from the measurement under revolutions. From the attenuation of resonant vibration of the wheel the dampingwas evaluated.
|
| |
|
Výpočtová analýza napjatosti turbinové lopatky
Klement, Jan ; Žatko, Miroslav (oponent) ; Malenovský, Eduard (vedoucí práce)
Tato diplomová práce navazuje na práci Ing. Damborského a zabývá se deformačně napěťovou a dynamickou analýzou rotorové lopatky, která je součástí poslední řady nízkotlakého stupně parní turbiny. V první části je vypočteno zbytkové napětí po tepelném zpracování lopatky metodou konečných prvků. Dále je provedena modální analýza pro lopatku bez zbytkových napětí i pro lopatku ovlivněnou tepelným zpracováním a porovnání výsledků těchto variant. Cílem práce je posoudit, zda tepelné zpracování ovlivňuje napjatost v místě vzniku trhliny. Problém byl řešen výpočtovým modelováním v klasickém prostředí programu Ansys 11.0.
|
|
Modální analýza turbínového kola pro letecký motor
Drahý, Jan ; Nehybka, Jindřich (oponent) ; Malenovský, Eduard (vedoucí práce)
Tato diplomová práce se zabývá modální analýzou turbínového kola leteckého motoru. První část se zabývá modální analýzou výpočtového modelu turbínového kola a izolované lopatky s využitím cyklické symetrie v programovém prostředí ANSYS. Tato část práce si stanovuje za cíl určení závislosti vlastních frekvencí na provozních parametrech motoru. Druhá část práce řeší úlohy experimentálním modelováním. Výsledky získané experimentálním modelováním jsou srovnávány s výsledky výpočtového modelování. Cílem práce je vytvoření Campbellova diagramu a stanovení intervalu kritických otáček turbínového kola.
|